top of page

MET een doel

DUIDELIJKE DOELEN

Wie duidelijke doelen heeft, gaat met meer goesting aan de slag. Daarom zorgen we er voor dat jij zelf een zicht hebt op de doelen die je moet bereiken (de verschillende sleutelcompetenties binnen de eindtermen). In jouw persoonlijke Voortgangsmonitor houden we samen bij hoever je staat in het bereiken van die doelen. Ben je starter of in ontwikkeling? Of ben je al competent of zelfs expert in bepaalde doelen? Zo hebben jij én je ouders altijd een zicht op hoever je staat en maken we je evolutie en groei letterlijk zichtbaar.

JE WEEKPLANNING

We werken niet met een vast lessenrooster, maar met een weekplanning. Hierin vind je alle sessies die worden aangeboden:

  • kringmomenten (dagstart, -afsluit, coach- en De MET-raad)

  • instructiemomenten, vraag- en oefenmomenten en remediëring van de tredevakken (wiskunde, wetenschappen en talen)

  • sportsessies

  • presentaties van medeleerlingen

  • inspiratiesessies van experten

Daarnaast is er ook voldoende ruimte om je persoonlijk werk in te plannen:

  • zelfstandige werktijd voor de trede- en andere vakken

  • eigen challenges

Ten slotte, plan je ook wekelijks een coachgesprek in met je leercoach.

Xander legt het uit >>

TREDEVAKKEN

Bij de tredevakken (wiskunde, wetenschappen en talen) is een wekelijkse opbouw belangrijk en wordt er een vooropgesteld traject gevolgd door elke leerling. Je plant elke week, samen met je coach, de tijd in die je nodig hebt om de leerstof te verwerken, gaande van veel zelfstandig werk tot extra instructie- of oefenmomenten. Elke leerling volgt hierbij zijn eigen traject en krijgt de ondersteuning of de uitdaging die hij nodig heeft. 

 

EXTRA UITDAGING

In de tweede en derde graad kan je ervoor kiezen om je pakket uit te breiden en extra uitdaging toe te voegen aan je tredevakken. Je volgt dan een groter pakket voor wiskunde, wetenschappen, Frans en/of Engels.

ANDERE VAKKEN

Voor de vakken die geen tredevakken zijn (STEM, historisch, ruimtelijk, cultureel, juridisch, economie, ...) zijn er diverse mogelijkheden om de doelen te bereiken. Je kiest, samen met je leercoach een route die bij jou past. Je kan kiezen uit:

  • het maken van een eigen challenge

  • het deelnemen aan een specifieke traject

  • het volgen van presentaties

  • deelname aan projectweken  

CHALLENGES

Een challenge kan je vergelijken met een (uitgebreid) werkstuk of project. In een challenge vertrek je van wat jou aanspreekt, van een thema waar je veel vragen bij hebt, van een interesse die je wil uitdiepen of van een probleem dat je wil aanpakken. Soms werk je alleen aan een challenge, heel vaak samen met medeleerlingen. Je presenteert jouw challenge aan je medeleerlingen en je coach. Zij geven na afloop feedback onder de vorm van medals en missions.

DSC00608_edited.png

HYBRIDE LEREN

Op De MET combineren we online en offline én formele en informele vormen van leren.

 

Je gaat online aan de slag met de handige tools van Google Education (claasroom, mail, drive, agenda, meet, enz.). Alles staat in de cloud. Zo kan je makkelijk zaken delen met jouw coach en met je medeleerlingen. 

 

Daarnaast gebruik je bepaalde handboeken op papier (o.a. bij wiskunde, Frans, Latijn) en leer je door de dagelijkse kringgesprekken met je coachgroep. Hier komen naast de actualiteit ook transversale leerdoelen als burgerschap, cultuurbeschouwing, samenwerken, sociaal-relationele competenties, samenleven en onderzoekscompetenties aan bod.

Je kan ervoor kiezen om, mits goede afspraken met je leercoach en ouders, wekelijks een dag van thuis uit te werken.

EVALUATIE

Op De MET zijn er geen examenperiodes, maar wordt er gewerkt met permanente evaluatie. Dit wil zeggen dat er op meerdere momenten gekeken wordt naar hoe ver je staat in het bereiken van de doelen (de eindtermen). Er zijn regelmatig testen en je krijgt geregeld feedback op jouw schoolwerk. Daarbij wordt er gekeken naar wat er al goed loopt (medals) en wat nog beter kan (missions). Via de online voortgangsmonitor kan je zelf zien hoe ver je staat in het bereiken van de doelen. Drie keer per jaar zit je tijdens het driehoeksgesprek samen met je leercoach en je ouders om te evalueren hoe het gaat. Je krijgt ook twee keer per jaar een feedbackbundel met een stand van zaken per doel.

SPORT & BEWEGING

Een gezonde geest in een gezond lichaam! Op De MET kan je wekelijks kiezen voor verschillende uren sport in een wisselend aanbod. Ook tijdens de pauzes wordt er veel gesport: voetbal, basket, skaten, spikeball, tafeltennis, enzovoort! Op elk van onze locaties is er veel groene ruimte om te bewegen en te sporten.

bottom of page