Waarom
we De MET
hebben opgericht
Levenslang leren
MET goesting
MET elkaar
MET een doel
EEN UNIEKE ONDERWIJSAANPAK
Onze wereld is in verandering en wij vinden dat onderwijs ook aan verandering toe is! Daarom ontwikkelden we bij De MET een unieke onderwijsaanpak waarbij we behouden wat goed is en veranderen wat beter kan.
We kiezen bewust voor:
-
een sterk gedifferentieerd aanbod (geen one-size-fits-all);
-
van sterk begeleid tot zelfstandig werk, naargelang de noden van de leerling;
-
met een persoonlijke leercoach voor elke leerling;
-
binnen kleine, heterogene groepen (per graad);
-
waar authentieke verbinding, connectie en gelijkwaardigheid centraal staat (een warme schoolcultuur).
Door onze aanpak:
-
ligt de focus op het leerproces;
-
hebben leerlingen inspraak in en eigenaarschap over hun eigen leertraject en het samenleven op De MET;
-
stijgt de betrokkenheid en het welzijn van de leerling;
-
is de leerwinst hoger en zijn de vaardigheden meer ontwikkeld (plannen, studeren, presenteren, communiceren);
-
blijft de goesting om te leren hopelijk levenslang behouden!
De MET GEEFT JE GOESTING OM EEN LEVEN LANG TE LEREN
De MET scholen zijn onafhankelijke, erkende en gesubsidieerde middelbare scholen die in 2019 opgericht zijn door enkele gedreven, ondernemende leerkrachten, onderwijsprofessionals van CEGO en ouders. Met de steun van het Transitieprogramma Leven, leren en werken in 2050 van ESF en de Vlaamse Overheid.
De MET heeft een unieke onderwijsaanpak ontwikkeld, die gebaseerd is op
-
wetenschappelijk onderzoek zoals het ABC-model van Deci en Ryan, waar autonomie (> pijler MET goesting), betrokkenheid/verBondenheid (> pijler MET elkaar) en competentie (> pijler MET een doel) centraal staan;
-
de jarenlange praktijkervaring van de Freinetscholen (BE) en de Agorascholen (NL)
De MET is een erkende, gesubsidieerde, middelbare school waar leerlingen dezelfde eindtermen moeten bereiken als in andere middelbare scholen. De aanpak van De MET bereidt leerlingen voor op zowel het verder studeren (binnen de doorstroom- en dubbele finaliteit) als op de arbeidsmarkt (binnen de dubbele finaliteit).
Reeds meer dan 500 jongeren en hun ouders kozen voor het onderwijs van De MET en geven hiermee vertrouwen aan onze visie. Reeds meer dan 80 leerkrachten kozen ervoor De MET enthousiast mee vorm te geven als coach of expert!
"De MET gaat terug naar de essentie van leren,"
De onderwijsinspectie (bij de toelichting van het inspectieverslag uit 2019-2020)
Onderwijs Hybride Organiseren
– Maak van je school een leerhub.
Mariet Vrancken - innovator binnen het secundair- en volwassenenonderwijs
3 oktober 2023
Een school moet vandaag de dag niet meer gezien worden als een instituut dat op zichzelf staat, maar als onderdeel van een lerend netwerk. Het is de plaats waar kennisexperten en leerlingen samenkomen om te leren, kennis te delen en te co-creëren.
Dit boek, uitgegeven door LannooCampus, bevat praktische tips om zowel op het niveau van de leerling, de leraar als het bestuur te zorgen voor meer flexibiliteit en ownership. Dankzij het handige stappenplan transformeer je ook jouw school tot een echte hybride organisatie.
-
In haar boek haalt Mariet heel wat voorbeelden aan van innovatieve hybride structuren. Ook De MET wordt uitvoerig beschreven!
Mariet Vrancken is mede-oprichter van De MET.